Bista Henryk

Henryk Bista urodził się 12 marca 1934 roku w Kochłowicach, obecnie dzielnicy Rudy Śląskiej. Był aktorem teatralnym, filmowym i telewizyjnym, jako pedagog pracował w Studiach Aktorskich Teatru Wybrzeże w Gdańsku i Teatru Muzycznego w Gdyni.

Studia aktorskie, które podjął na PWST w Warszawie, po tym jak przerwał studiowanie architektury na Politechnice Warszawskiej, ukończył w 1958 roku.
W tym samym roku debiutował na deskach stołecznego Teatru Ateneum, w roli Arlekina w „Lekarzu mimo woli” Moliera w reżyserii Jerzego Rakowieckiego.
W czasie swojej bogatej kariery scenicznej związany był kolejno z Teatrem im. Osterwy w Lublinie (1960-62), dwukrotnie z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku (1962-77 i 1978-92) oraz z Teatrem na Woli w Warszawie (1977-78).

Henryk Bista był tytanem pracy. Jego dorobek artystyczny obejmuje ok. 180 ról filmowych i serialowych, 150 ról teatralnych oraz 125 spektakli Teatru Telewizji. Nazywano go „mistrzem epizodu” i „aktorem kameleonem”. W filmie był niekwestionowanym mistrzem drugiego planu, nawet utarło się takie mniemanie,
że film się nie uda, jeśli do jakiejś roli nie będzie zatrudniony Bista.

W kinie zadebiutował w roli marynarza w filmie wojennym „Orzeł” w reżyserii Leonarda Buczkowskiego w 1958 roku. W pamięci widzów pozostał jako Senator
w „Lawie” (1989) Tadeusza Konwickiego, oszukany klient Rożek w „Vabanku” (1981) Juliusza Machulskiego, właściciel sklepu filatelistycznego w „Dekalogu X” (1988) Krzysztofa Kieślowskiego czy wreszcie w roli Wielki Elektronik w „Podróżach Pana Kleksa”(1985) i „Panu Kleksie w kosmosie” (1988) Krzysztofa Gradowskiego. Był niezwykle wszechstronnym aktorem, grywał  hrabiów i służących, arystokratów i chłopów, zdrajców i bohaterów, był również doskonały w rolach komediowych.

W bogatym dorobku aktora znalazły się również role, w których zagrał obok artystów i artystek pochodzących z Kujaw i Pomorza, wystarczy wymienić tylko nieliczne. Obok Jana Nowickiego zagrał m.in.: w „Czerwonych cierniach” (1976) Juliana Dziedziny, w „Magnacie” (1986) Filipa Bajona, „Schodami w górę schodami w dół” (1988) Andrzeja Domalika, „Młodych wilkach” (1995) Jarosława Żamojdy czy wreszcie „Sztosie” (1997) Olafa Lubaszenko i wspomnianej już „Lawie” (1989) Tadeusza Konwickiego, w której zagrała również Grażyna Szapołowska. Obok Bogusława Lindy aktor wystąpił m.in.: w „Dagnach” (1976) Haakon Sandoy’a, w „Matce Królów” (1982) Janusza Zaorskiego, „ Saunie” (1992) Filipa Bajona czy wreszcie „Prowokatorze” Krzysztofa Langa. W 1978 roku aktor wcielił się w rolę Stefana Wańka w nagrywanym m.in.: w Toruniu i Bydgoszczy filmie kryminalnym Tadeusza Chmielewskiego „Wśród nocnej ciszy”.

Henryk Bista zmarł 10 października 1997 roku, został pochowany na warszawskich Starych Powązkach. Po śmierci żony Urszuli Mordzewskiej-Bisty w 2006 roku, został ekshumowany i pochowany wraz z nią w grobowcu rodzinnym na Cmentarzu Komunalnym przy ul. Chopina we Włocławku.

 

Wybrana Filmografia

  • 1958  – „Orzeł” reż. Leonard Buczkowski
  • 1960 – „Rzeczywistość” reż. Antoni Bohdziewicz
  • 1968 – „Ostatni po Bogu” reż. Paweł Komorowski
  • 1970 – „Przystań” reż. Paweł Komorowski
  • 1971 – „Seksolatki” reż. Zygmunt Hubner
  • 1975 – „Czerwone i białe” reż. Paweł Komorowski
  • 1976 – „Ptaki, ptakom…” reż. Paweł Komorowski
  • 1976 – „Ocalić miasto” reż. Jan Łomnicki
  • 1976 – „Dagny” reż. Haakon Sandoy
  • 1976 – „Czerwone ciernia” reż. Julian Dziedzina
  • 1976 – „07 zgłoś się” (serial)
  • 1977 – „Śmierć prezydenta” reż. Jerzy Kawalerowicz
  • 1977 – „Pasja” reż. Stanisław Różewicz
  • 1978 – „Wśród nocnej ciszy” reż. Tadeusz Chmielewski
  • 1978 – „Szpital Przemienienia” reż. Edward Żebrowski
  • 1978 – „Do krwi ostatniej…” reż. Jerzy Hoffman (film i serial)
  • 1979 – „Zielone lata” reż. Stanisław Jędryka
  • 1978 – „Sekret enigmy” reż. Roman Wionczek
  • 1979 – „Placówka” reż. Zygmunt Skonieczny
  • 1979 – „Detektywi na wakacjach” reż. Leokadia Migielska (serial)
  • 1980 – „Polonia Restituta” reż. Bogdan Poręba
  • 1980 – „Królowa Bona” reż. Janusz Majewski (serial)
  • 1980 – „Dom” reż. Jan Łomnicki (serial)
  • 1981 – „Vabank” reż. Juliusz Machulski
  • 1982 – „Matka Królów” reż. Janusz Zaorski
  • 1983 – „Wierna rzeka” reż. Tadeusz Chmielewski
  • 1983 – „Synteza” reż. Maciej Wojtyszko
  • 1983 – „Kartka z podróży” reż. Waldemar Dziki
  • 1983 – „Akademia pana Kleksa” reż. Krzysztof Gradowski
  • 1984 – „Yesterday” reż. Radosław Piwowarski
  • 1984 – „Przeklęte oko proroka” reż. Paweł Komorowski
  • 1985 – „Tanie pieniądze” reż. Tomasz Lengren
  • 1985 – „Sceny dziecięce z życia prowincji” reż. Tomasz Zygadło
  • 1985 – „Podróże pana Kleksa” reż. Krzysztof Gradowski
  • 1985 – „Mokry szmal” reż. Gerard Zalewski
  • 1985 – „Medium” reż. Jacek Koprowicz
  • 1986 – „Zycie wewnętrzne” reż. Marek Koterski
  • 1986 – „Magnat” reż. Filip Bajon
  • 1987 – „Śmierć Johna L.” reż. Tomasz Zygadło
  • 1987 – „Na srebrnym globie” reż. Andrzej Żuławski
  • 1987 – „Między ustami a brzegiem pucharu” reż. Zbigniew Kuźmiński
  • 1987 – „Łuk Erosa” reż. Jerzy Domaradzki
  • 1987 – „Koniec sezonu na lody” reż. Sylwester Szyszko
  • 1987 – „Komediantka” reż. Jerzy Sztwiertnia
  • 1987 – „Kocham kino” reż. Piotr Łazarkiewicz
  • 1987 – „Klątwa Doliny Węży” reż. Marek Piestrak
  • 1988 – „Schodami w górę schodami w dół” reż. Andrzej Domalik
  • 1988 – „Piłkarski poker” reż. Andrzej Zaorski
  • 1988 – „Pana Kleksa w kosmosie” reż. Krzysztof Gradowski
  • 1988 – „Nowy Jork czwarta rano” reż. Krzysztof Krauze
  • 1988 – „Męskie sprawy” reż. Jan Kidawa Błoński
  • 1988 – „Dekalog” reż. Krzysztof Kieślowski
  • 1989 – „Porno” reż. Marek Koterski
  • 1989 – „Ostatni dzwonek” reż. Magdalena Łazarkiewicz
  • 1989 – „Lawa” reż. Tadeusz Konwicki
  • 1989 – „Konsul” reż. Mirosław Bork
  • 1989 – „Bal na dworcu w Koluszkach” reż. Filip Bajon
  • 1990 – „Ucieczka z kina Wolność” reż. Wojciech Marczewski
  • 1990 – „Śmierć dziecioroba” reż. Wojciech Nowak
  • 1990 – „Pożegnanie jesieni” reż. Mariusz Treliński
  • 1990 – „Historia niemoralna” reż. Barbara Sass
  • 1991 – „Odjazd” reż. Magdalena Łazarkiewicz, Piotr Łazarkiewicz
  • 1991 – „Cynga” reż. Leszek Wosiewicz
  • 1992 – „Żegnaj Rockefeller” reż. Waldemar Szarek (serial)
  • 1992 – „Sauna” reż. Filip Bajon
  • 1992 – „Białe małżeństwo” reż. Magdalena Łazarkiewicz
  • 1993 – „Pora na czarownice” reż. Piotr Łazarkiewicz
  • 1993 – „Plecak pełen przygód” reż. Janusz Dymek (serial)
  • 1993 – „Kraj świata” reż. Maria Zmarz-Kocznowicz
  • 1993 – „Dwa Księżyce” reż. Andrzej Barański
  • 1994 – „Zawrócony” reż. Kazimierz Kutz
  • 1994 – „Jest jak jest” (serial)
  • 1994 – „Bank nie z tej ziemi” (serial)
  • 1995 – „Sukces…” (serial)
  • 1995 – „Prowokator” reż. Krzysztof Lang
  • 1995 – „Odjazd” (serial)
  • 1995 – „Nic śmiesznego” reż. Marek Koterski
  • 1995 – „Młode wilki” reż. Jarosław Żamojda
  • 1995 – „Akwarium” reż. Antoni Krauze
  • 1996 – „Ekstradycja 2” reż. Wojciech Wójcik (serial)
  • 1995 – „Dom” reż. Jan Łomnicki (serial)
  • 1997 – „Sztos” reż. Olaf Lubaszenko
  • 1997 – „Kochaj i rób co chcesz” reż. Robert Gliński
  • 1998 – „Ekstradycja 3” reż. Wojciech Wójcik (serial)
  • 2003 – „Ubu Król” reż. Piotr Szulkin

Wybrane nagrody i wyróżnienia

1971- Srebrny Krzyż Zasługi; 1971 – Złoty Krzyż Zasługi; 1976 – nagroda im. Galla, 1984 – Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski; 1986 – Zasłużony Działacz Kultury; 1990 – nagroda Prezydenta Miasta Gdańska

 

Ważna produkcja:

Wśród nocnej ciszy
Wśród nocnej ciszy 3

Wśród nocnej ciszy

reż. Tadeusz Chmielewski

pełen artykuł

Miejsca w regionie, związane z postacią:

Toruń
Toruń nocą, fot. Daniel Pach
Bydgoszcz
Bydgoszcz_004

Bydgoszcz

pełen artykuł
Włocławek
ANWIL 1

Włocławek

pełen artykuł

Produkcje filmowe w regionie, zwiazane z postacią:

Wśród nocnej ciszy
Zdjęcie ilustracja

Wśród nocnej ciszy

reż. Tadeusz Chmielewski

czytaj dalej